Köpvillkor

1. Om villkoren

Dessa Villkor tillsammans med Beställningsbekräftelse utgör avtalet mellan Smeg och dig som kund. Inga andra villkor äger tillämplighet. Smeg äger rätten att ändra dessa villkor utan förhandsinformation. Villkoren gäller endast för privatpersoner.
I dessa villkor används orden ”vi” och ”oss” för att beteckna Smeg samt ordet ”Kund”, ”denne” samt ”sina” för att beteckna dig som kund. Vi uppmanar Kunden att läsa villkoren grundligt och vara införstådd med alla förpliktelser och rättigheter som innefattas i avtalet.

2. Produkter

2.1
Smeg informerar kunden om vi upptäcker felaktig information på smegshop.se. Detta sker via epost.    

2.2
Smeg arbetar kontinuerligt med produktbilder för återspegla produkter i fysisk form. Smeg vill göra Kunden uppmärksam på att det kan förekomma viss skillnad i färgnyans mellan bild och produkten i fysisk form. Detta kan t.ex. bero på Kundens egen skärminställning.

2.3
Smeg levererar endast Produkten. Tillbehör som elkablar, gasslangar, kallrasskydd eller dylikt medföljer inte.

3. Beställningar

3.1
För att kunna göra en Beställning måste Kunden vara minst 18 år eller ha tillåtelse av målsman.
 
3.2
En Beställning kan endast göras via Smegshop.

3.3
En Beställning är lagd då Kunden fyllt i Beställningsformuläret, valt betalsätt samt tryckt på knappen ”Slutför köp”. I om med detta är Kunden skyldig att betala det belopp som finns angivit under ”Totalbelopp inkl. moms”. 

3.4
När Kunden gör en Beställning tilldelas denne ett Beställningsnummer. Detta Beställningsnummer återfinns på Beställningsbekräftelsen som skickas till Kunden via e-post. Beställningsbekräftelsen gäller för det datum då den skickats.

3.5
Vid Beställning av produkter träffas avtal först efter att Smeg bekräftat Beställningen via Beställningsbekräftelse som skickas via e-post. Beställningsbekräftelsen gäller för det datum då den skickats. 

3.6
Om Smeg inte godkänner en Beställning kontaktas Kunden via e-post. Kunden har 14 dagar på sig att återkomma innan Beställningen makuleras.

3.7
Smeg äger rätten att häva en Beställning som blivit fel till följd av tryckfel, tekniska problem, felaktiga leveranser samt andra liknande situationer.

3.8
När Kundens Beställning skickats från Smeg skickas ett nytt mail (Spårningsmail) från vår samarbetspartner Unifaun med uppgifter om leveransen. I detta mail finns en länk till transportörens hemsida där Kunden kan spåra sin sändning. Observera att detta mail skickas i samband med att Smeg bokar transport för Beställningen. Det tar ca 1-2 dagar innan det går spåra sändningen på transportörens hemsida.

3.9
Smeg gör alltid sitt yttersta för att leverera de Produkter som anges i Beställningsbekräftelsen. Det förekommer situationer då vi inte kan leverera Produkter t.ex. om en Produkt inte finns tillgänglig eller har ett tillverkningsdatum som ligger fram i tiden. I denna typ av situationer kontaktar Smeg Kunden för att informera om leveranstid eller för att erbjuda alternativa produkter. 

Om Kunden inte accepterar dessa förslag kommer Beställningen av Produkten som inte kan levereras att hävas.Därefter makuleras transaktionen. Det reserverade beloppet försvinner från Kundens konto inom 3-5 arbetsdagar. Smeg hänvisar Kunden till dennes bank angående frågor relaterat till reservationer av belopp.

3.10
Smeg bevararar alla e-post som rör faktiska köp och beställningar inom 48 timmar (vardagar) från det att förfrågningen mottagits. Normaltaxa gäller för samtal inom Sverige.

4 Priser och betalning

4.1 
SMEG accepterar Visa, Mastercard, faktura- och delbetalning, direktbetalning samt företagsfakura i samarbete med Klarna. Vi tillämpar inga extra avgifter när du betalar med kort och all kortdata hanteras säkert av Klarna som är certifierade enligt PCI-DSS.
För mer information vänligen se Betalning & Leverans

4.2
Vid själva kortbetalningen skickas Kunden vidare från Smegshop till Klarnas betalfönster där transaktion sker krypterat enligt branschstandard. När Kunden anger sina kortuppgifter används en 128-bitars Extended Validation Secure Socket Layer-kryptering (EV SSL) för att skydda informationen som överförs. Smeg hanterar aldrig Kundens kortuppgifter.

4.3
Vid faktura och delbetalning gör Klarna en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Kunden får då en kopia på kreditupplysningen per post.

4.4
Alla priser som anges på Smegshop är inklusive moms och angivna i Svenska kronor (SEK).

4.5
Betalningen görs i SEK i enlighet med beloppet som anges på Fakturan.

4.6
Priset för Produkten är det belopp som anges vid Beställningstillfället.

4.7
Moms debiteras enligt de procentsatser som anges på Smegshop vid Beställningstillfället.

4.8
Frakt debiteras i enlighet som anges på Smegshop vid Beställningstillfället.

4.9
Smeg förbehåller sig rätten till att ändra priser utan förhandsinformation.

4.10
Smeg reserverar sig för eventuella stavfel, prissättningsfel, moms- och skatteförändringar samt slutsålda produkter.

4.11   
Kampanjer och andra erbjudande gäller så långt lagret räcker eller mellan angivna datum.
Alla Produkter som innefattas i en prisnedsättningskampanj är märkta med etiketten ”Kampanj” eller en etikett som visar prissänkning i procent.

Smeg äger rätten att närsomhelst ändra innehåll och ta bort kampanjer utan att meddela Kunden. 

5. Leveransvillkor

5.1 

I enlighet med dessa villkor förbinder sig Smeg att leverera de produkter som anges på Beställningsbekräftelsen.

5.2
Leverans av Produkter sker endast till adresser i Sverige.  Vi levererar endast till adresser med fast broförbindelse.
Leveranser till adresser på en ö utan vägförbindelse kommer att levereras till en adress på fastlandet. Det är Kunden som svarar för all vidaretransport till den slutgiltiga adressen. Samma tillämpning gäller för alla tilläggstjänster såsom retur och swap.

5.3
Expedition av Beställning sker normalt sätt första vardagen efter att Beställningen är lagd.

5.4
Leverans

Leverans
Bring hemleverans till port / tomtgräns (0 kr)
I curbside ingår leverans till trottoar/tomtgräns.

Leveranstiden är 3–5 vardagar (*)
Leveranser sker vardagar 07:00-17:00 (**)
Leveranser sker endast till adresser med fast broförbindelse (***)
Avisering för bokning av leveransdag sker via telefon/SMS eller epost.
Avisering sker till dig ca 30 minuter innan leverans.
Leverans sker till port, tomtgräns eller så nära tomtgränsen transportören kan komma
Du måste visa giltig legitimation vid leverans. Är det inte beställt i ditt namn behöver du uppvisa ditt eget samt beställarens legitimation.
När din beställning skickats från oss får du ett nytt mail med ett spårningsnummer från vår samarbetspartner Unifaun. Observera att det kan ta upptill ca 24 h innan det går att spåra sändningen via Brings hemsida. Det går att spåra sändningen via tracking.bring.se eller genom att klicka på kollinumret i mailet. Du kan även komma i kontakt med Brings kundtjänst på 08-120 245 24. Mer information finns på bring.se/kundtjanst

* Vissa orter har en längre leveranstid än 5 arbetsdagar och för vissa orter kan vi inte erbjuda leverans alla veckodagar. Leveranstiden gäller ifall produkten finns i lager i Sverige.

** Det är upptill transportören att föreslå tid för leverans. Tidsförslaget består av ett intervall om 4-6 timmar och du behöver vara hemma under hela intervallet.
På vissa postnummer är det möjligt att välja kvällsleverans (17–22) och helgleverans utan extra kostnad.

*** Leveranser till adresser till öar utan vägförbindelse kommer att levereras till en adress på fastlandet. Det är du som kund som svarar för all vidaretransport till den slutgiltiga adressen. (Samma tillämpning gäller för retur). Varorna levereras endast till fast adress, inte till postbox


Ditt ansvar & villkor för tjänsten
Vara hemma under hela det överenskomna tidsintervallet.
Vara nåbar på det telefonnummer som angivits vid beställningstillfället.
Att i god tid informera Bring Express om sådant som kan påverka leveransen, t.ex. svårframkomlig väg.
Kontrollera så att förpackningen eller emballaget inte är skadat. Om skadan är synlig är det ditt ansvar att begära att chauffören gör en notering på följesedeln.
Kunna uppvisa giltig id-handling. Är beställningen inte gjord i ditt namn måste du kunna uppvisa både din egen samt beställarens legitimation.
Övrigt
Bring får inte ställa av varan/varorna utanför ditt hem.
Om du inte är hemma på den avtalade leveranstiden går beställningen i retur till Bring och du behöver själv kontakta Bring för att boka en ny utkörning. Du får själv stå för kostnaden för en ny utkörning.
INTE inkluderat
Inbärning, installation eller avemballering.


Bring hemleverans med inbärning (395 kr)
I Indoor ingår leverans in i hemmet till önskad plats (ett av mottagaren anvisat rum/plats).

Leveranstiden är 3–5 vardagar (*)
Leveranser sker vardagar 07:00-17:00 (**)
Leveranser sker endast till adresser med fast broförbindelse (***)
Avisering för bokning av leveransdag sker via telefon/SMS eller epost.
Avisering sker till dig ca 30 minuter innan leverans.
Du måste visa giltig legitimation vid leverans. Är det inte beställt i ditt namn behöver du uppvisa ditt eget samt beställarens legitimation
När din beställning skickats från oss får du ett nytt mail med ett spårningsnummer från vår samarbetspartner Unifaun. Observera att det kan ta upptill ca 24 h innan det går att spåra sändningen via Brings hemsida. Det går att spåra sändningen via tracking.bring.se eller genom att klicka på kollinumret i mailet. Du kan även komma i kontakt med Brings kundtjänst på 08-120 245 24. Mer information finns på bring.se/kundtjanst

* Vissa orter har en längre leveranstid än 5 arbetsdagar och för vissa orter kan vi inte erbjuda leverans alla veckodagar. Leveranstiden gäller ifall produkten finns i lager i Sverige.

** Det är upptill transportören att föreslå tid för leverans. Tidsförslaget består av ett intervall om 4-6 timmar och du behöver vara hemma under hela intervallet.
På vissa postnummer är det möjligt att välja kvällsleverans (17–22) och helgleverans utan extra kostnad.

*** Leveranser till adresser till öar utan vägförbindelse kommer att levereras till en adress på fastlandet. Det är du som kund som svarar för all vidaretransport till den slutgiltiga adressen. (Samma tillämpning gäller för retur). Varorna levereras endast till fast adress, inte till postbox

Ditt ansvar & villkor för tjänsten
Vara hemma under hela det överenskomna tidsintervallet och vara behjälplig med att bära.
Vara nåbar på det telefonnummer som angivits vid beställningstillfället.
Säkerställa att eventuella hinder för leveransbilen och för inbärningen i möjligaste mån är borttagna.
Att i god tid informera Bring Express om sådant som kan påverka leveransen, t.ex. svårframkomlig väg.
Kontrollera att produkten går in genom dörröppning med komplett emballage.
(Transportören har inte möjlighet att ta av emballaget eller hänga av dörrar för att kunna bära upp produkten).
Förbereda fri väg in i hemmet och att skydda dina golv.
(Chaufförerna tar inte av sig skorna pga. arbetsmiljöregler)
Kontrollera så att förpackningen eller emballaget inte är skadat. Om skadan är synlig är det ditt ansvar att begära att chauffören gör en notering på följesedeln.
Kunna uppvisa giltig id-handling. Är beställningen inte gjord i ditt namn måste du kunna uppvisa både din egen samt beställarens legitimation
Övrigt
Vi kan tyvärr inte erbjuda uppbärning av side-by-side kyl- och frysskåp, 110-150 spisar samt
FAB50-skåp, RI96-RI76, RF396-RF376.
Bring får inte ställa av varan/varorna utanför ditt hem.
Om du inte är hemma på den avtalade leveranstiden går beställningen i retur till Bring och du behöver själv kontakta Bring för att boka en ny utkörning. Du får själv stå för kostnaden för en ny utkörning
INTE inkluderat
Installation eller avemballering

Bring hemleverans med inbärning "Dubbelbemanning" - (695 kr)
I Indoor ingår leverans in i hemmet till önskad plats (ett av mottagaren anvisat rum/plats).

Leveranstiden är 3–5 vardagar (*)
Leveranser sker vardagar 07:00-17:00 (**)
Leveranser sker endast till adresser med fast broförbindelse (***)
Avisering för bokning av leveransdag sker via telefon/SMS eller epost.
Avisering sker till dig ca 30 minuter innan leverans.
Du måste visa giltig legitimation vid leverans. Är det inte beställt i ditt namn behöver du uppvisa ditt eget samt beställarens legitimation
När din beställning skickats från oss får du ett nytt mail med ett spårningsnummer från vår samarbetspartner Unifaun. Observera att det kan ta upptill ca 24 h innan det går att spåra sändningen via Brings hemsida. Det går att spåra sändningen via tracking.bring.se eller genom att klicka på kollinumret i mailet. Du kan även komma i kontakt med Brings kundtjänst på 08-120 245 24. Mer information finns på bring.se/kundtjanst

* Vissa orter har en längre leveranstid än 5 arbetsdagar och för vissa orter kan vi inte erbjuda leverans alla veckodagar. Leveranstiden gäller ifall produkten finns i lager i Sverige.

** Det är upptill transportören att föreslå tid för leverans. Tidsförslaget består av ett intervall om 4-6 timmar och du behöver vara hemma under hela intervallet.
På vissa postnummer är det möjligt att välja kvällsleverans (17–22) och helgleverans utan extra kostnad.

*** Leveranser till adresser till öar utan vägförbindelse kommer att levereras till en adress på fastlandet. Det är du som kund som svarar för all vidaretransport till den slutgiltiga adressen. (Samma tillämpning gäller för retur). Varorna levereras endast till fast adress, inte till postbox

Ditt ansvar & villkor för tjänsten
Vara hemma under hela det överenskomna tidsintervallet.
Vara nåbar på det telefonnummer som angivits vid beställningstillfället.
Säkerställa att eventuella hinder för leveransbilen och för inbärningen i möjligaste mån är borttagna.
Att i god tid informera Bring Express om sådant som kan påverka leveransen, t.ex. svårframkomlig väg.
Kontrollera att produkten går in genom dörröppning med komplett emballage.
(Transportören har inte möjlighet att ta av emballaget eller hänga av dörrar för att kunna bära upp produkten).
Förbereda fri väg in i hemmet och att skydda dina golv.
(Chaufförerna tar inte av sig skorna pga. arbetsmiljöregler)
Kontrollera så att förpackningen eller emballaget inte är skadat. Om skadan är synlig är det ditt ansvar att begära att chauffören gör en notering på följesedeln.
Kunna uppvisa giltig id-handling. Är beställningen inte gjord i ditt namn måste du kunna uppvisa både din egen samt beställarens legitimation
Övrigt
Vi kan tyvärr inte erbjuda uppbärning av side-by-side kyl- och frysskåp, 110-150 spisar samt
FAB50-skåp, RI96-RI76, RF396-RF376.
Bring får inte ställa av varan/varorna utanför ditt hem.
Om du inte är hemma på den avtalade leveranstiden går beställningen i retur till Bring och du behöver själv kontakta Bring för att boka en ny utkörning. Du får själv stå för kostnaden för en ny utkörning
INTE inkluderat
Installation eller avemballering

Inte hemma när leverans sker?
Det är ditt ansvar att vara hemma vid leveranstillfället du bokat med transportören. Om du inte är hemma vid avtalad tid tar Bring sändningen i retur. Därefter är det ditt eget ansvar att avtala om en ny tid för leverans. Du som kund står för alla kostnader vid en ny leverans. Om sändningen returneras till oss gäller samma villkor som vid nekad leverans.

Nekad leverans?
Om du nekar en leverans som inte är godkänd av Smeg, debiteras du 695 kr för returen. Understiger beställningens värde 1000 kr, debiteras kunden 250 kr. Returkostnaden dras av vid återbetalningen.

Leverans till icke brofasta öar
Vi levererar normalt inte till öar utan bro- eller vägförbindelse (undantag Gotland). Leveranser med betalfärja utförs ej men leverans kan i vissa fall ske till en närliggande hamn eller en annan adress på fastlandet.
Om du bor på en ö utan bro- eller vägförbindelse kan du kontakta oss via info@smegshop.se och höra om en leverans är möjligt. Notera att leveranser till öar kan ta längre än 3-5 arbetsdagar och att den som tar emot leveransen måste kunna uppvisa beställarens legitimation. Tänk på att mottagaren måste visa upp beställarens id-handling och sin egen id-handling.

Övrigt
Det är upptill Bring att föreslå tid för leverans. Möjlig dag och tidpunkt för leverans kan skilja sig åt beroende på postnummer.

Smeg står endast för fraktkostnader inom ovan leveranstider. Om förpackningen eller emballaget är skadat så säkerställ att chauffören notera detta på följesedeln. Om du anser att skadan är omfattande så rekommenderar vi att du nekar mottagande och kontaktar vår kundservice via info@smegshop.se .

PostNord MyPack - Utlämningsställe
Din beställning skickas med PostNord till ett paketutlämningsställe.
Detta fraktsätt kostar 50 kr och du väljer själv utlämningsställe i kassan.

När vi skickat din beställning kommer du att få ett mail med ett spårningsnummer från vår samarbetspartner Unifaun. Därefter kan du följa din beställning via www.postnord.se

När din beställning finns att hämta på utlämningsstället meddelas du via e-post, sms eller brev.
Vid utlämningen av beställningen ska du alltid uppvisa giltig legitimation. Är beställningen inte gjord i ditt namn måste du kunna uppvisa både din egen samt beställarens legitimation.

Normal leveranstid är 2-5 arbetsdagar. Till vissa orter kan längre leveranstid förekomma. För mer exakta leveranstider vänligen besök www.postnord.se

Beställning måste hämtas ut inom 14 dagar annars returneras den till oss. Om beställningen returneras till oss blir vi tvungna att ta ut en fraktavgift på 250 kr.

Leveransförsening
Om leveransen är försenad gör vi allt vi kan för att påskynda leveransen så att du får din beställning så fort som möjligt.Smeg förbehåller sig rätten att friskriva sig från all ersättning och kompensation vid leveransförseningar.

Om inget annat avtalas och leveranstiden är mer än 30 arbetsdagar så har du rätt att häva ditt köp.Hävning av köpet kan du göra genom att skicka ett mail till info@smegshop.se

5.7
Smeg förbehålls rätten att korrigera eventuella lagersaldofel i efterhand. Smeg är inte skyldig att erbjuda ersättningsprodukter eller annan kompensation för längre leveranstider än vad som anges i punkt 5.6.

5.8
Vid längre leverans än vad som anges under punkt 5.4 meddelas Kunden av Smeg via epost. Kunden har rätt att häva sitt köp utan att bli debiterad för frakt, så länge beställningen inte lämnat Smegs lager. När Spårningsmailet är skickat till kund har Beställningen lämnat Smeg lager. 
Om Kunden vill häva ett köp ska denne kontakta Smeg skriftligen via e-post. 

5.9
Ägandet och risken för förlust av en Produkt övergår till Kunden efter Leverans. 

5.12
Om en produkt saknas eller är felaktig ska Kunden kontakta Smeg via e-post. Det är Kundens ansvar att kontrollera att antalet kollin stämmer vid leverans. Alla produkter som signerats vid Leverans anses vara levererade. 

5.12
Om Smeg är ansvarig för felaktigheten eller om en Produkt saknas kommer Smeg att åtgärda detta utan kostnad för Kunden.

6 Transportskador

6.1
Alla transportskador ska anmälas till Smeg via e-post inom 3 dagar efter Leverans.
Det är kundens ansvar att kontrollera skador vid Leverans. Det är även Kundens ansvar att skadan noteras av transportören vid Leverans.

6.2
Skador på yttre emballage ska skriftligen anmälas direkt transportören i samband med leverans. Det är Kundens ansvar att se till att transportören noterar skadan vid Leverans. Sändningsnumret ska användas vid anmälan av skada. Detta nummer återfinns på fraktetiketten. 

6.3
Skador på en Produkt och Emballage fotograferas och skickas till Smeg via e-post för bedömning av skadans omfattning. Kunden ansvarar för att ge Smeg Beställningsnummer, Produktmodell, Serienummer, bild av skadan samt en utförlig beskrivning.

6.4
Vid utbyte av en skadad produkt kontaktas kunden av vår transportör via telefon. Det fraktsättet som Kunden betalt för vid beställningstillfället är också det fraktsätt som gäller vid leverans av ersättningsprodukt (t.ex. Om Kunden betalt för leverans till trottoarkant hämtar transportören endast produkten vid trottoarkant).  

7. Ångerrätt och retur 

7.1
Smeg följer DAL (Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler) gällande konsumentens ångerrätt.

7.2
Det belopp Kunden betalat för varan inklusive ursprunglig fraktkostnad återbetalas senast inom 14 dagar ifrån att Smeg fått meddelande om utövande av ångerrätten, förutsatt att Smeg inom denna tid fått varan i retur, eller ett kvitto på att varan sänts tillbaka. Återbetalning kan komma att göras på annat sätt än på det sätt som betalningen erlades. För att undvika påminnelseavgifter rekommenderar Smeg att Kunden betalar fakturan eller kontaktar Klarna för att förlänga betaltiden.

7.3
Kunden har rätt att undersöka varan i den utsträckning som krävs för att fastställa varans egenskaper eller funktion. Kunden kan dock bli skyldig att ersätta Smeg för varans värdeminskning om varan har använts eller hanterats i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. Sådant prisavdrag kan uppgå till varans totala pris.

7.4
Produkten ska returneras i sitt originalemballage eller i ett emballage som hindrar att skador uppstår till följd av emballeringen. Kunden ansvarar för att emballeringen är utförd på ett korrekt sätt.

7.5
Alla returer sker på Kundens egen risk. Skador som uppkommer vid retur debiteras Kunden. Kunden står själv för hela returkostnaden.

7.6
Vid retur återbetalar Smeg erlagd köpeskilling inom 14 dagar efter att Smeg fått produkten i retur eller att Kunden uppvisat en giltig kvittens via brev eller epost att produkten returnerats. Eventuell fraktavgift återbetalas inte. 

7.7
Returer som beror på fel på expedition eller av Smeg, godkänns utan kostnad för Kunden.

8 Garanti och reklamationsrätt

8.1
Smeg lämnar ett års garanti på alla Produkter. Kunden har enligt Svensk lag rätt till tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen.

8.2
Kundens Faktura gäller som garantibevis.

8.3
Garantin gäller för ursprungliga Fabrikationsfel.

8.4
Fabrikationsfel ska fastställas av en auktoriserad servicefirma. För att komma i kontakt med en auktoriserad service firma ska Garantgruppen (http://garant.se) kontaktas. 
Vid ett godkänt fabrikationsfel erhåller Kunden antingen fri reparation eller en ny Produkt samt ersättning för eventuella fraktkostnader om Smeg bedömer detta som skäligt.

8.5
Vid godkänd reklamation står Smeg för alla kostnader gällande retur samt frakt för ersättningsprodukt.
Återbetalning sker utan dröjsmål och inom 14 dagar från det att Smeg mottagit returen eller om Kunden uppvisat ett giltigt bevis på att produkter blivit återsänd. Återbetalning sker med samma betalsätt som vid det ursprungliga köpet. 

8.6
Serviceärende för fel, skador och dylikt som inte är godkända av en servicefirma, betalas av Kunden.

8.7
Garanti gäller inte för fel som uppstår på en Produkt på grund av att Kunden ändrat Produktens utseende eller dess funktion.

8.8
Smeg kan inte hållas ansvarig för följdskador på Produkter som uppstått på grund av felaktiga installationer eller felaktig användning av en Produkt.

9 Dataskydd

Smeg följer PUL gällande lagring av personuppgifter.
Genom att göra en Beställning samtycker Kunden att Smeg lagrar, bearbetar och använder dennes uppgifter som inhämtas från Beställningsformuläret eller information som Kunden manuellt skrivit in under Min Konto. Smeg inhämtar endast information som är nödvändig för att kunna fullfölja avtalet gällande leverans av kundens Beställning.

På skriftlig begäran kan Kunden erhålla en kopia på dessa uppgifter. Smeg förbehåller sig rätten att debitera Kunden en administrationsavgift för handläggningen. Om en Kund anser att uppgifter om denne är på något sätt felaktiga ändrar Smeg dessa på en skriftlig begäran från Kunden.

10 Tvister och lagval

På dessa villkor ska svensk rätt tillämpas. Avtalet gäller under Svensk lag. Tvister ska i första hand lösas i samförstånd med Smeg.
Vid en eventuell tvist följer Smeg beslut från Allmänna Reklamationsnämnden.

11 Marknadsföring

När Kunden registrerar sig på smegshop.se, antigen via upprättade av ett konto eller via en Beställning, godtar denne att motta nyhetsbrev, erbjudande och dylikt via sms eller epost.
Kunden kan närsomhelst avregistrera sig från detta.

Definitioner

Smeg
Företaget Smeg Sverige AB.
Huvudkontorets adress:
Smeg Sverige AB, Dockplatsen 1
SE-211 19 Malmö
Tel. +46 10 178 34 90


Frågor om Produkter, beställningar och Fakturor
info@smegshop.se
Tel: +46 10 178 34 05

Frågor om transportskador och Reklamation
service@smeg.se

Avtal
Villkoren i detta dokument samt Leveransbekräftelsen som skickas till kund via e-post.

Beställningsformulär
Det formulär på Smegshop (på sidan ”varukorg”) där Kunden fyller i sina personuppgifter.

Beställning
Beställningen som Kunden gör i enlighet med dessa villkor.

Beställningsbekräftelse
Ett automatiskt epost som bekräftar att vi mottagit Kundens Beställning. Om priser är felaktiga eller om en produkt utgått kommer detta meddelas via epost. 

Beställningsnummer
Det nummer som tilldelas Kunden i via e-post i samband med en Beställning. Beställningsnumret består av 9 bokstäver (Exempel ”VFKKWIEQZ”)

Beställningstillfället
Datum och tid för när Kunden gjort en Beställning.

Fabrikationsfel
Fel som uppstår på grund av hur en Produkt är konstruerad. Smeg följer konsumentköplagen gällande villkoren för reklamation.

Faktura
Den faktura Smeg ställer till Kunden och som avser betalning av Produkten på en Beställningen.
Denna skickas automatiskt till Kunden efter att Produkten skickas från vårt lager.

Komplett
Samtliga dokument/manualer som finns med en Produkt vid Leverans.

Kunden
Den kund som gör en Beställning.

Kvittens
Ett kvitto på att transportören lämnat ifrån sig en eller flera produkter tillhörande en Beställning.

Leverans
Tillfället då transportören överlämnar Produkten/Produkterna och Kunden skriver under en Kvittens. Transportören gör endast ett leveransförsök. 

Oanvänd
Produkten ska vara i väsentligt oförändrat skick. Produkten får aldrig ha varit inkopplad.

Produkt
Den eller de produkter som återfinns på Smegshop och som Smeg erbjuder sig tillhandahålla enligt dessa villkor.

Reklamation
Smeg följer konsumentköplagen gällande villkor för reklamation

Restnoterad
Innebär att en Produkt inte finns tillgänglig i vårt lager. Om en produkt är restnoterad meddelas Kunden detta via e-post.

Serienummer
Ett nummer som är unikt för varje Produkt.

Smegshop
Webbplatsen http://www.smegshop.se

Spårningsmail
Det mail innehållande detaljer så som adress, produkt, vikt samt kolliId som skickas till kund när en Beställning lämnar Smegs lager.
När detta mail skickas till kund anses beställning ha lämnat Smegs lager. 

Avisering
Kunden kontaktas via sms eller brev en dag innan Leverans. Via aviseringen kommer transportören och Kunden överens om en tidpunkt för Leverans.
Om inte Kunden besvarar det sms som Transportören skickat, skickas det ut ett påminnelse brev. Om detta brev inte heller besvaras returneras hela Beställningen tillbaka till Smeg. Smeg kommer då att likställa detta med nekande av Leverans och debiteras Kunden 1000 kr. Understiger produktens värde 4000 kr debiteras Kunden 250 kr.

Villkor
Alla villkor som inryms inom dessa villkor.