Betalning & Leverans

Betalningssätt

I samarbete med Klarnas betallösning Klarna Checkout kan vi erbjuda dig som kund fakturabetalning, delbetalning, kortbetalning med VISA eller Mastercard samt direktbetalning via internetbank.

Kortbetalning

Vi accepterar Visa och Mastercard. Vi tillämpar inga extra avgifter när du betalar med kort och all kortdata hanteras säkert av Klarna Checkout som är certifierade enligt PCI-DSS.
Vid kortbetalning reserveras pengarna vid ordertillfället och debiteras från kontot när produkten/produkterna lämnat SMEGs lager. 

Direktbetalning via internetbank

Med direktbetalning betalar du som kund direkt från din egen internetbank. Pengarna dras från ditt konto så fort du godkänt transaktionen. 

Klarna konto

Med Klarna konto kan du samla alla köp under en månad på en faktura.Därefter väljer du hur mycket av fakturan som ska betalas (minimum 50 sek)

Klarna Faktura- och delbetalning

Genom vårt samarbete med Klarna kan vi erbjuda privatpersoner att handla mot faktura. Betalningsvillkor är 14 dagar och fakturan skickas via epost i samband med leveransen. 
Vid försenad eller utebliven betalning utgår påminnelseavgift om f.n. 60 kr samt dröjsmålsränta med 24 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran därefter komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.

I kassan väljer du betalningsalternativet faktura. När du anger ditt personnummer gör Klarna AB en kreditprövning och en kreditupplysning kan komma att tas. Du får besked direkt om din ansökan har godkänts. Du som kund får en kopia på kreditupplysningen per post.

Du har valt Klarna faktura så kan vi endast skicka din beställning till din folkbokföringsadress.
På grund av risken för bedrägeri tillåter inte Klarna eller Smeg att leveransadressen ändras i efterhand.
Denna policy finns för att skydda dig som konsument och på så sätt hindra att någon olovligen använder ditt personnummer för att göra en beställning.

Mer information finns på Klarnas hemsida

Klarna Delbetalning

Det går även att omvandla din faktura till en flexibel delbetalning. Detta innebär att du betalar i din egen takt med minst 50 kr per månad. Den effektiva räntan vid ett köp om 10 000 kr, 29 kr i månatlig administrativ avgift, 19,90% i rörlig ränta och betalning över 12 månader är 29,22%. Varje delbetalning blir då 955 kr per månad och din totalkostnad blir 11 458 kr.

Fakturabetalning för företag

Nu kan vi erbjuda företag som vill betala med faktura på smegshop.se.
I samband med att du skriver in ditt företags organisationsnummer gör Klarna en kreditupplysning och du får svar direkt om din ansökan beviljas eller nekas (notera att det även kommer skickas ut en omfrågekopia efter genomförd kreditupplysning, om den omfrågade är en enskild firma, handelsbolag eller kommanditbolag). Leveransen sker endast till den adress som är registrerad för företaget på bolagsverket.

Betalningsvillkoret för företagsfaktura är 14 dagar en fakturaavgift på 29 kr för företag tillkommer. Fakturan kommer skickas till den epost du använt vid köpet i samband med leverans.

Om du har frågor kring företagsfakturor är du välkommen att kontakta Klarna via telefon 08-120 120 00
(vardagar 08.30–20.00, helger 10.00–17.00) eller mejl info@klarna.se

Mer information finns på Klarnas hemsida

Leverans

Bring hemleverans - Port / Tomtgräns

  • Leveranstider är 3–5 vardagar (*)
  • Leveranser sker vardagar 07:00-17:00 (**)
  • Avisering för bokning av leveransdag sker via telefon/SMS eller epost.
  • Avisering sker till dig ca 30 minuter innan leverans.
  • Leverans sker till port, tomtgräns eller så nära tomtgränsen transportören kan komma
  • Du måste visa giltig legitimation vid leverans. Är det inte beställt i ditt namn behöver du uppvisa ditt eget samt beställarens legitimation.
  • Gratis leverans på beställningar över 4999 kr. 

* Vissa postnummer har en längre leveranstid än 5 arbetsdagar
** På vissa postnummer är det möjligt att välja kvällsleverans (17–22) och helgleverans utan extra kostnad.

När din beställning skickats från oss får du ett nytt mail med ett spårningsnummer. Observera att det kan ta upptill ca 24 h innan det går att spåra sändningen via Brings hemsida. Det går att spåra sändningen via tracking.bring.se eller genom att klicka på kollinumret i mailet. Du kan även komma i kontakt med Brings kundtjänst på 08-120 245 24. Mer information finns på bring.se/kundtjanst 

Ditt ansvar

  • Vara hemma under hela det överenskomna tidsintervallet.
  • Vara nåbar på det telefonnummer som angivits vid beställningstillfället.
  • Att i god tid informera Bring Express om sådant som kan påverka leveransen, t.ex. svårframkomlig väg.
  • Kontrollera så att förpackningen eller emballaget inte är skadat. Om skadan är synlig är det ditt ansvar att begära att chauffören gör en notering på följesedeln.
  • Kunna uppvisa giltig id-handling. Är beställningen inte gjord i ditt namn måste du kunna uppvisa både din egen samt beställarens legitimation

INTE inkluderat

Inbärning, installation eller avemballering.

Inte hemma när leverans sker?

Det är ditt ansvar att vara hemma vid leveranstillfället. Om du inte är hemma vid avtalad tid tar Bring sändningen i retur. Därefter är det ditt eget ansvar att avtala om en ny tid för leverans. Du som kund står för alla kostnader vid en ny leverans. Om sändningen returneras till oss gäller samma villkor som vid nekad leverans.

Nekad leverans?

Om du nekar en leverans som inte är godkänd av Smeg, debiteras du 695 kr för returen. Understiger beställningens värde 1000 kr, debiteras kunden 250 kr. Beloppet dras av på återbetalningen.

Leverans till icke brofasta öar

Vi levererar normalt inte till öar utan bro- eller vägförbindelse (undantag Gotland). Leveranser med betalfärja utförs ej men leverans kan i vissa fall ske till en närliggande hamn.  Om du bor på en ö utan bro- eller vägförbindelse kan du kontakta oss via info@smegshop.se och höra om en leverans är möjligt. Notera att leveranser till öar kan ta längre än 3-5 arbetsdagar och att den som tar emot leveransen måste kunna uppvisa beställarens legitimation. Tänk på att mottagaren måste visa upp beställarens id-handling och sin egen id-handling. 

Övrigt

Det är upptill Bring att föreslå tid för leverans. Möjlig dag och tidpunkt för leverans kan skiljer sig åt beroende på postnummer. 

Smeg står endast för fraktkostnader inom ovan leveranstider. Om förpackningen eller emballaget är skadat så be chauffören notera detta på följesedeln. Om du anser att skadan är omfattande så rekommenderar vi att du nekar mottagande och kontaktar vår kundservice via info@smegshop.se .

PostNord MyPack - Utlämningsställe

Din beställning skickas med PostNord till ett paketutlämningsställe. Detta fraktsätt kostar 50 kr. 
Notera att vi inte har möjlighet att erbjuda valfritt utlämningsställe utan beställningen skickas automatiskt till närmaste utlämningsställe baserat på ditt postnummer.
När vi skickat din beställning kommer du att få ett mail med ett spårningsnummer från vår samarbetspartner Unifaun. Därefter kan du följa din beställning via www.postnord.se

När din beställning finns att hämta på utlämningsstället meddelas du via e-post, sms eller brev.
Vid utlämningen av beställningen ska du alltid uppvisa giltig legitimation. Är beställningen inte gjord i ditt namn måste du kunna uppvisa både din egen samt beställarens legitimation.

Normal leveranstid är 3-5 arbetsdagar. Till vissa orter kan längre leveranstid förekomma. För mer exakta leveranstider vänligen besök www.postnord.se

Beställning måste hämtas ut inom 14 dagar annars returneras den till oss. Om beställningen returneras till oss blir vi tvungna att ta ut en fraktavgift på 250 kr.

Leveransförsening

Om leveransen är försenad gör vi allt vi kan för att påskynda leveransen så att du får din beställning så fort som möjligt.Smeg förbehåller sig rätten att friskriva sig från all ersättning och kompensation vid leveransförseningar.
Om inget annat avtalas och leveranstiden är mer än 30 arbetsdagar så har du rätt att häva ditt köp.Hävning av köpet kan du göra genom att skicka ett mail till info@smegshop.se

Retur

Vänligen se smegshop.se/retur